mandag den 28. august 2017

Den e-didaktiske overvejelsesmodel



Formålet med den e-didaktiske overvejelsesmodel er at give undervisere på forskellige uddannelser og i forskellige fag et overblik over, hvilke didaktiske overvejelser, man bør gøre sig i forbindelse med planlægningen, gennemførelsen og evalueringen af forløb med e-læring.

Den e-didaktiske overvejelsesmodel henvender sig til undervisere, der skal planlægge, gennemføre og evaluere forløb med e-læring. I første omgang er den udviklet til undervisere på de erhvervsrettede videregående uddannelser, men det vurderes, at den på sigt også vil kunne anvendes af undervisere på andre uddannelser. Modellen henvender sig primært til undervisere, som kun har lille erfaring med at anvende e-læring, og undervisere som har brug for støtte til de didaktiske overvejelser i forbindelse med anvendelsen af e-læring.

Den e-didaktiske overvejelsesmodel kan anvendes i forbindelse med planlægningen af e-læringsforløb og som refleksionsværktøj i forbindelse med gennemførelsen og evalueringen af e-læringsforløb. Modellen er bygget op omkring de faktorer, man som underviser må inddrage i sine overvejelser, når man planlægger, gennemfører og evaluerer forløb med e-læring. Det drejer sig om uddannelsens og fagets formål og mål, underviserens og de lærendes forudsætninger, organiseringen af forløbet, og e-læringens form, herunder materialeformen, underviserrollen, samarbejdsformen og kommunikationsformen.

Modellen støtter underviseren i at vælge den mest anvendelige materialeform, underviserrolle, samarbejdsform og kommunikationsform, alt efter hvilken e-læringsform der anvendes i hver del af forløbet.

Modellen er blevet til på baggrund af læsning af litteratur om almen didaktik, e-læring og e-læringsdidaktik. Modellen kobler således traditionelle didaktiske modeller med de elementer, der er særlige for overvejelser omkring e-læring.

Der skelnes i punkt 4 - E-læringens form og elementer i den e-didaktiske model mellem tre former for e-læring. Det drejer sig om en instruktivistisk e-læringsform, hvor læringen tager afsæt i formidling af stoffet, en socialkonstruktivistisk e-læringsform, hvor læringen tager afsæt i praksisfællesskabet omkring stoffet, og en radikal konstruktivistisk e-læringsform, hvor læringen tager afsæt i den enkelte lærendes problematisering af stoffet.

De tre former for e-læring er alle anvendelige, men de er det på hver deres måde. Det er derfor vigtigt, at den e-læringsform, man som underviser lægger sig fast på i planlægningen af et forløb, hænger sammen med formål og mål for forløbet, med underviserens og de lærendes forudsætninger og med forløbets organisering. Herudover er det vigtigt, at man som underviser gør sig klart, at man, når man træffer et valg mellem disse e-læringsformer, også træffer et valg om hvilken materialeform, underviserrolle, samarbejdsform og kommunikationsform, det vil være mest oplagt at benytte sig af i e-læringen.

edidaktik.evidencenter.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar